Magyar Pszichológiai Társaság Ifjúsági Tagozata

MPT Ifjúsági Tagozat

Olvass, hogy gyógyulhass!

Módszerspecifikus Képzés Katalógus

2022. május 05. - Zsiray Julcsi

 

bib.png

„A könyv vigasztal bajban, ha beteg vagy gyógyít,

jót tesz azzal, ki kínlódik.” (Szép Ernő)

 

 A legtöbb ember életének szerves részét képezi az olvasás. Van, aki az intellektuális gazdagodás céljából olvas, van, aki aktuális ismeretszerzés okán nyúl könyvért. Valakit egy történet kiszakít a valóságból és elkalauzol messzire, de olyan is van, akit az olvasás a pillanatban tart és kellően koncentrálttá tesz. Van könyv, ami megnevettet és felszabadít. Van, ami sírva fakaszt és sebeket tép fel. Van, ami megvigasztal és választ ad.

Az olvasás egy érzelemteli utazás. Olykor szétszed, majd összerak. Segít emlékezni és felejteni. Vannak emberek, akiknek az olvasás szenvedély, de sokaknak küzdelem. Vannak életszakaszok, amikor az olvasás mankó, oázis a sivatag közepén. De van olyan helyzet is, amikor fárasztó és megterhelő. Az olvasás tele van végletekkel, de egy valami bizonyos:

Az olvasásra szükségünk van! Hogy miért? Mert közelebb hoz. Közelebb hozza a múltat a jelenhez, a tudományt a kézzel foghatatlanhoz, embereket egymáshoz és persze közelebb kerülünk általa saját magunkhoz is. Nem véletlen tehát, hogy az utóbbi időben nagy figyelmet kap a biblioterápia, mint pszichológiai és önismereti eszköz.

A pszichológushallgatók számára fontos tájékozódni a különböző, rendelkezésükre álló módszerspecifikus képzések felől, hogy megtalálják a nekik legjobban tetsző terápiás eljárást. Az Magyar Pszichológiai Társaság Ifjúsági Tagozata ezért egy cikksorozat keretein belül igyekszik összegyűjteni a képzéseket, és ezáltal próbál segítséget nyújtani pszichológus hallgatók számára. A cikkek azonban nem csak a segítő szakmát választó hallgatóknak szolgálhatnak iránymutatásként, hanem azoknak az olvasóknak is, akik épp pszichológus-keresésen gondolkoznak. A cikkekből támpontokat kaphatnak, amik hozzájárulnak a számukra legmegfelelőbb szakember megtalálásához.

 

Mi is az a biblioterápia?

A biblioterápia, másnéven irodalomterápia a művészetterápiák közé tartozó interdiszciplináris terápiás módszer.[i] Nem más, mint szövegekkel folytatott terápia. Egy olyan kísérői módszer, amely egy szakképzett vezető irányításával zajlik,  legtöbbször csoportos formában, de előfordul egyéni biblioterápiás ülés is.[ii] A biblioterápia a művészetterápia egyik alága. Egy irányított élményt foglal magában, ami egy konkrét mű köré szerveződik. Az irodalmi műfajhoz kötötten a biblioterápia mellett előfordulnak még egyéb más műfajok is. Ilyen például a meseterápia, a versterápia vagy éppen a drámaterápia.[iii]

A módszer célja, hogy a személy az adott történeten keresztül, közvetett módon tudja észrevenni és kifejezni elakadásait, ezáltal feloldja őket és közelebb kerüljön saját lelki világához. Egy megfelelő szöveg hat az emberi lélekre és szellemre. A szövegen keresztül az emberek könnyebben merik felvállalni mélyebb érzelmeiket, frusztrációikat és szorongásaikat. A szövegolvasás lehetőséget ad a felfrissülésre és a megújulásra.ii

 

A biblioterápia típusai és alkalmazási területei

Az irodalomterápiának három fontos alkalmazási területét ismerjük:i

  1. Intézményen belüli biblioterápia: Ez során az egyes állami, szociális intézményekben a bent lévők ismeretterjesztő irodalmat olvashatnak és minden esetben vezetett, sokszor orvosi segítségnyújtást kapnak.
  2. Klinikai biblioterápia: Ez során kórházakban vagy különböző rehabilitációs központokban olvashatnak a betegek szépirodalmi műveket csoportos légkörben, más viselkedési vagy emocionális nehézséggel küzdő páciensek körében.
  3. Fejlesztő biblioterápia: Ez már egy teljesen más típusú irodalomterápiás forma. Az önismeretet segíti elő és az önmegvalósítást segíti. Intellektuális, szociális, emocionális és viselkedéses szinten is beavatkozik.

A biblioterápiás módszer kiválóan alkalmazható kisgyermekek és serdülők körében is. A serdülők esetében három fő célcsoport emelendő ki a terapeuták számára: a kisebb alkalmazkodási problémákkal küzdő, az érzelmi zavarokkal küzdő és a személyiségfejlődés tipikus problémáival küzdő fiatalok. A személyiségfejlődés kisebb zavarinak orvoslását és a korosztályos problémák megoldását kellőképp segítheti az intézményes kereteken belül folytatott terápia. A fiatalok az olvasás során a belátás folyamatát hasznosítva kerülnek közelebb érzelmeikhez és jutnak túl nehézségeiken.iii

 bio.png

A biblioterápiás ülés menete

A ráhangolódást követően a csoportot vezető szakember felolvassa az adott szövegrészletet, novellát vagy verset és a csoport erről kezd el beszélgetni. A résztvevők elmondhatják, hogy hol látják magukat a történetben és hogy mik számukra az ismerős, mindennapokban is átélt érzések a szövegből. A csoportban nem adnak tanácsokat, nem kritizálnak, csak meghallgatják egymást értően, odafordulva és nyitottan. A gyógyulás, az önismeret folyamata ezáltal válik sikeressé.[iv]

A Doll testvérpár szerint az irodalomterápia hivatalos strukturális felépítése a következő:iii

  1. Művek kiválasztása
  2. Feldolgozás – irányított megbeszélés
  3. Belátás – a tartalom, az üzenet tudatosítása
  4. Ráismerés a problémákra
  5. Katarzis kiváltása – érzelmi vagy lelki feszültség feloldása
  6. Problémaérzékenység kezelése – mindennapi gondok megoldása
  7. Más emberi attitűdük megismertetése
  8. A közösségi érzés erősítése
  9. A horizontok megváltoztatása ingerszegény környezet esetén
  10. Az olvasás, a szórakozás öröme

Miben rejlik a titok? – A biblioterápia jótékony hatása

Az egyik legfontosabb az ismerősség/a ráismerés érzése. Ahogy olvassuk a történetet, ráébredünk arra, hogy más is küzd, a miénkkel hasonló nehézséggel, és máris nem érezzük magunkat egyedül az adott probléma kapcsán. Ez elindít azon az úton, hogy elkezdjünk bátrabban foglalkozni problémáinkkal. Az is jelentőséggel bír, ha a csoportban oda tudunk valakihez fordulni is tudunk beszélni neki az adott dologról. A mellett, hogy ezáltal elkerüljük az elfojtást, megismerkedhetünk más emberek nézeteivel, mások tapasztalataival, alternatív megoldási módszerekkel.iv

Az irodalomterápiában nincsenek jó és rossz válaszok vagy elvárások. Az irodalomterapeuta feladata, hogy ösztönözze a résztvevőket arra, hogy ráleljenek magukban azokra a pontokra, amik által kapcsolódni tudnak a szöveghez, majd ezeken a fonalakon keresztül felszínre hozzák magukban rejtett gondolataikat, fantáziáikat és emócióikat. Természetesen nem mindenki tud minden műhöz azonos mértékben kapcsolódni, de mindenki tud egy adott szöveg kapcsán legalább egy-két asszociációt fellelni. Ezért is fontos a nyitottság a terápiás alkalmak során.[v]

Természetesen az irodalomterápia csak bizonyos határokon belül működhet. Az irodalomterapeuták nem tudnak mélyebb kötődési sérüléseket orvosolni vagy például gyermekkori traumák megoldását kellően hatékonyan elősegíteni. A biblioterápia és az egyéb pszichológiai módszerek kiválóan működnek egymás mellett, egymást kiegészítve, de fontos azt megjegyeznünk, hogy az irodalomterápia semmiképp sem helyettesít pszichoterápiás munkát. Azonban mára már bizonyított a biblioterápia jótékony hatása a depresszió kezelésében, valamint a szenvedélybetegekkel folytatott terápiában is.ii

Egy szó, mint száz: Olvass! Mindegy, hogy csak 10 perced van a villamoson munkába menet vagy egy egész hétvégéd rá. Mindegy, hogy egy rövid vershez vagy a legújabb trilógiához van kedved. Mindegy, hogy csak egy gondolatot viszel belőle tovább vagy a könyv összes lapját „beszamárfülezed”, mert valamilyen érzést váltott ki belőled. A maradandó élmény, az érzelmi gazdagodás és a fejlődés garantált!

Szakirányú továbbképzés keretében indított biblioterápiás képzést nyújtó felsőoktatási intézmények Magyarországoniii

  • Debreceni Református Hittudományi Egyetem
  • Kaposvári Egyetem
  • Károli Gáspár Református Egyetem
  • Pázmány Péter Katolikus Egyetem
  • Pécsi Tudományegyetem

 

Források:

 

[i] http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_tarsadalmi_erzekenyites_modszertana_kisgyermekkorban/41_a_biblioterpia_fogalma_clja_alkalmazsnak_terletei.html

[ii] https://kepmas.hu/hu/gyogyito-szovegek-hogyan-segit-az-irodalomterapia

[iii] https://folyoiratok.oh.gov.hu/konyv-es-neveles/biblioterapia-es-neveles

[iv] https://xn--irodalomterpia-5gb.hu/biblioterapia-vagy-irodalomterapia-9-fontos-informacio/

[v] https://mindsetpszichologia.hu/olvass-hogy-megismerd-magad-roviden-a-biblioterapia-modszererol

A bejegyzés trackback címe:

https://mpt-it.blog.hu/api/trackback/id/tr5017824401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása