Magyar Pszichológiai Társaság Ifjúsági Tagozata

MPT Ifjúsági Tagozat

Kiút maladaptív sémáink útvesztőjéből- Hogyan is működik a sématerápia?

Módszerspecifikus Képzés Katalógus

2022. április 08. - Karaffa Klaudia

xs.jpg

A kognitív viselkedésterápiák elődjei hatékonyak voltak a szorongásos és depresszív zavarokat illetően, azonban bizonyos komplexebb pszichés zavarok esetében kevésnek bizonyultak. Jeffrey E. Young megteremtette a sématerápiát, mellyel egy új, több szemléletet egybefoglaló (pszichoanalitikus, tárgykapcsolati, kötődési) eljárást hozott létre.

A pszichológushallgatók számára fontos tájékozódni a különböző, rendelkezésükre álló módszerspecifikus képzések felől, hogy megtalálják a nekik legjobban tetsző terápiás eljárást. A Magyar Pszichológiai Társaság Ifjúsági Tagozata, ezért egy cikksorozat keretein belül igyekszik összegyűjteni a képzéseket, és ezáltal próbál segítséget nyújtani pszichológus hallgatók számára. A cikkek azonban nem csak a segítő szakmát választó hallgatóknak szolgálhatnak iránymutatásként, hanem azoknak az olvasóknak is, akik épp pszichológus-keresésen gondolkoznak. A cikkekből támpontokat kaphatnak, amik hozzájárulnak a számukra legmegfelelőbb szakember megtalálásához.

A kognitív pszichológia képviselői úgy tartják, hogy akkor alakulhat ki diszfunkcionális lelki, viselkedéses működés, ha a személy félreértelmezi a külső ingereket a saját hiedelmei alapján, amik akár sémákba rendeződhetnek. Young úgy vélte, hogy ezek a sémák nagymértékben elősegíthetik a pszichés zavarok kialakulását, legfőképpen azok, amelyek gyermekkorban alakultak ki. A sémák dimenzionális jelleggel bírnak, minél súlyosabb, annál több esetben és intenzívebb érzelmi aktiválódással járnak.

Young 5 sématartományba csoportosította az eddig azonosított 19 korai maladaptív sémát. Ezek a következők:

  • Elszakítottság/ elutasítottság sématartomány
  • Károsodott autonómia és teljesítőképesség sématartomány
  • Kóros másokra irányultság sématartomány
  • Aggályosság és gátlás sématartomány
  • Károsodott határok/korlátok sématartomány

 

Young elméletében a séma irányítja a viselkedést, ennek ellenére a viselkedés nem magát a sémát jelenti, hanem a sémával való megküzdési módszert. Három megküzdési mechanizmust különböztetünk meg:

  • A sémaelfogadást, mely esetében az egyén preferálja a sémát igazoló szituációkat, amelyek érzelmi reakciókat váltanak ki.
  • A sémaelkerülés esetében az egyén elkerüli a séma aktiválódását.
  • A sématúlkompenzáció esetén az egyén a sémával ellentétben cselekszik, gondolkozik.

Ezeknek a maladaptív sémák mérésére Young kidolgozta a sématerápiás kérdőívet, mely egy 244 tételes Likert-típusú skála.

 

Sématerápiás szemlélet:

A sématerápia a teljes személyiségen belüli problémák esetében alkalmazható (étkezési zavarok, depresszió, szorongás, krónikus kapcsolati problémák), azonban akut pszichés megbetegedések kezelésében nem alkalmazható. A sématerápia alkalmazása főként egyéni terápiában, ezen kívül párterápiában is egyaránt hatékonynak bizonyul. A kognitív terápiás módszerek mellett szerepet kapnak a gyermekkori maladaptív tapasztalatok eredetének a feltérképezése. A terápia -,mely lehet rövidtávú és hosszútávú is - során a terapeuta szerepet vállal és hozzásegíti a pácienst a gyermekkor alatt elszenvedett szükségletek kielégítéséhez. Ezen kívül a terapeuta követi a kliens fejlődési útját, igyekszik felismerni a sémákat és azok megjelenésének okát.

 

A sématerápia menete:

Diagnosztikai interjú során igyekszik a terapeuta felmérni a páciens sémáit, megküzdési mechanizmusait, a sémamódokat, illetve arra is figyelmet szentel, hogy az adott sémák milyen szükséglet kielégítését gátolják, vagy éppen segítik elő aktiválódását.

Négy sématerápiás mérőeszközt említhetünk meg: a Young által kidolgozott Sémakérdőívet (Young, 1999), a Szülői Kérdőívet (YPI; Young, 2000a), a Sémaelkerülő Kérdőívet (Young, 2000b), a Young-Rygh Sémakompenzáló Kérdőívet (Young, 2000c), a Young – Atkinson Sémamód Kérdőívet (Young, 2000d).

Esetkonceptualizációnak nevezzük a Young által leírt öt alapvető érzelmi szükségletet:

  • a biztonságos kötődés
  • az önkontroll elsajátítása és annak szükségletei
  • az autonómia
  • a szükségletek és érzelmek szabadon történő kifejezése
  • a spontaneitás

A terapeuta kulcsfontosságú szerepe az, hogy megtanítsa a páciensnek, hogy hogyan képes ő maga kielégíteni, valamint késleltetni ezeket a szükségleteket. Young a terapeuta a terápiában való hozzáállását „korlátozott szülői újragondoskodásként” említi.

 

Képzési lehetőségek Magyarországon:

  • a Viselkedés és Kognitív Terápiás Egyesület pszichoterapeuta képzésében integrálta a sématerápia egyes szegmenseit
  • a Kognitív és Sématerápiás Központ (VIKOTE)
  • Nemzetközi Sématerápiás Egyesület által akkreditált sématerapeuta képzés

 

Források:

  1. Kozékiné, D., H., Zs., Sématerápia alkalmazásának lehetősége egyéni terápiában
  2. http://vikote.hu/oktatas/kognitiv-modszerek-bemutatasa/sematerapia/
  3. Unoka, Z. (2011). Schema therapy. Magyar Pszichológiai Szemle66(1), 31-45.

A bejegyzés trackback címe:

https://mpt-it.blog.hu/api/trackback/id/tr5117800607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása