Óvodások és a bullying
Az óvodáskori agresszióról egyelőre nem sok tanulmány áll rendelkezésünkre, azonban a bántalmazás komoly hatással lehet a gyermekek későbbi társas kapcsolataira, önképére, önbizalmára nézve.
A gyermekek körében már óvodáskor előtt is megfigyelhető agresszív viselkedés olyan 1 éves kortól kezdődően. Azonban óvodáskorban leginkább a tulajdonharc, az akadályoztatás és a játéktárgy megszerzése válthatja ki, továbbá a társak közötti konfliktusok, versengések.
Bullying fogalma
A bullying egy olyan fajta ismétlődő, ártó szándékú fájdalomokozás, mely során az áldozat nem tudja megvédeni önmagát, továbbá a felek egyenlőtlen hatalmi viszonyban állnak egymással.
Szándékos-e a bántalmazás?
Felmerül a kérdés, hogy vajon ebben a korban ez a fajta agresszió bullyingnak minősül-e. Az óvodások és iskolások bántalmazása között több hasonlóság is van, azonban fontos kiemelni, hogy óvodáskorban mind kognitív, mind affektív szinten még kevésbé érettek a gyermekek. Kognitív fejlődésükre az egydimenziós gondolkodás és az egocentrizmus, illetve a következményetika jellemző.
Na de mit is jelentenek ezek a fogalmak?
Következményetika: „egyes tettek megítélésénél hajlamosabbak a károkozás mértékét figyelembe venni”.
Egydimenziós gondolkodás: amikor egy tárgynak csak egy tulajdonságát veszi alapul, képtelen az adott tárgyra jellemző többi tulajdonságot egyszerre figyelembe venni.
Egocentrizmus: amikor egy személy a világot csakis a saját nézőpontjából tudja figyelembe venni.
Továbbá az óvodásokra a gyenge önkontroll, alacsony toleranciaszint és a vágyak késleltetésének nehézsége jellemző. Illetve az érzéseik kifejezésével is problémájuk adódik.
Bullying típusai
Három fő típusát különböztethetjük meg:
- Fizikai bántalmazás
Óvodások körében a leggyakrabban fellépő a három típus közül, irányulhat személyekre, például ilyen a verekedés, karmolás, lökés, illetve tárgyakra, például mások tárgyainak megrongálása.
- Verbális bántalmazás
Ez a verbális készségek fejlődésével válik gyakrabbá, ilyen a csúfolás, fenyegetés, kinevetés.
- Kapcsolati vagy pszichológiai bullying
Ilyen például a kiközösítés, kirekesztés, közös játék elutasítása, zsarolás, továbbá pedig a szerepjáték során azonosítható nemkívánatos szerepbe való kényszerítés, mely specifikusan óvodások körében fordul elő.
A bántalmazás típusainak előfordulásában is vannak nemi különbségek, míg fiúkra a fizikai agresszió, és a direkt verbális bántalmazás jellemző, addig lányokra a kapcsolati bullying. Azonban a bántalmazás összességében fiúk körében gyakrabban fordul elő, többször válnak bántalmazóvá és áldozattá is.
Kiket érint leginkább a bántalmazás?
Az áldozatok az esetek többségében fiatalabbak és fizikailag gyengébbek, mint a bántalmazó. Feltűnő lehet még továbbá egy átlagostól eltérő külső jegy, mint például a szemüveg. Illetve szociális készségeikkel, mozgáskoordinációjukkal is kilóghatnak a többiek közül, mely miatt a bántalmazó kiválaszthatja őket.
Kiből válhat bántalmazó?
Az óvodás bántalmazók általában nagyobbak, erősebbek társaiknál, agresszív, impulzív viselkedéssel és erkölcsi belátás hiányával, továbbá gyengébb empátiás készségekkel jellemezték őket. Leginkább a direkt fizikai bántalmazás lép fel náluk.
Következmények
A bullying komoly hosszútávú, negatív következményekkel járhat, mely már pár alkalommal bekövetkezett bántalmazás során is megjelenhet. Tanulmányok kimutatták, hogy az óvodások és iskolások hasonló mértékű traumaként élhetik meg a bántalmazásokat. A bullying hatására továbbá óvodások körében megfigyelték a pszichoszomatikus tünetek megjelenését, például hasfájást, az óvoda elutasítását, depresszív állapot kialakulását, illetve az áldozattá válás alacsony önértékeléshez és szégyenérzethez vezethet. Ezek függvényében kiemelt fontosságú, hogy mind a szülők, mind az óvónők felfigyeljenek a bullying jeleire, és közbeavatkozzanak.
Az alábbiakban láthatod, hogy kikhez fordulhatsz abban az esetben, ha érintett vagy bántalmazásban:
- Országos Kríziskezelő Információs Szolgálat
- NANE
- Safer Internet
- Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
- Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány
- Patent Egyesület
- Háttér Társaság
- Gyermekjóléti Szolgálat
- Családsegítő Központ
Források
- Márkné Ribiczey, N., Szabó, B., & Jármi, É. (2018). Bullying az óvodában–Az óvodai bántalmazás sajátosságai. Alkalmazott Pszichológia, 18(1), 91-112.
- http://janus.ttk.pte.hu/tamop/kaposvari_anyag/jozsef_istvan/az_rtelmi_fejlds_megkzeltse.html (Megtekintve ekkor: 2023.10.13, 9:57)
- https://mindsetpszichologia.hu/nezd-apa-korulottem-forog-a-korhinta-a-gyermeki-egocentrizmusrol (Megtekintve ekkor: 2023.10.13, 9:59)